Förlossningsberättelse

Har nu knåpat ihop min förlossningsberättelse medans jag fortfarande kommer ihåg allt så bra!
24/12 -Det började med att jag vaknade på julaftons morgon vid 04.00 och kände att sammandragningarna gjorde ont, tänkte inte mer på det och gick på toa och la mig i sängen efter det. Sen efter 10 minuter så kom det en till sammandragning som gjorde ont och då gick det upp för mig att det var något på gång. Tar fram min telefon och öppnar upp en app som man klockar sina värkar med och börjar då klocka när dom kommer och då har jag 2 värkar inom loppet av 10 minuter med 8-10 min mellanrum.
Sover ingenting alls under resten av natten och när klockan blivit 8 så väcker jag Conny och säger att jag har börjat få värkar och önskar honom en god jul. Conny går upp och fixar iordning våran julfrukost och värmer på tomtegröten, jag fick i mig lite i alla fall. Vi öppnar julklapparna med barnen och jag hade fortfarande värkar, dom gick att andas igenom utan större problem så barnen fattade ingenting. Conny lämnade av barnen till deras mamma där dom skulle vara resten av julhelgen och jag tappade upp ett varmt bad för att försöka lindra smärtan något, men det var inte till någon större hjälp.
När klockan hade blivit 15.00 så började vi förbereda oss inför julfirandet hos min pappa, mina värkar kom fortfarande 2-3 gången på 10 minuter så dom var oregelbundna, så vi tog med oss allt som vi skulle ha med till förlossningen i fall att vi behövde åka in när vi var hos min pappa och åkte dit och firade jul. Värkarna blir värre och svårare att andas igenom och vi åker hemåt runt halv 10.
Ringde förlossningen när vi kom hem då jag tyckte att smärtan började göra riktigt ont och då tyckte hon att jag skulle stanna hemma lite till och ta ett bad och invänta tills jag hade 4 värkar inom loppet på 10 min. Så jag tappade upp ett bad till och la mig där, men det hjälpte inte alls tyckte jag.

25/12-Jag kröp ner i sängen och fortsatte klocka värkarna och när klockan blivit kvart i ett så gör det riktigt ONT och då hade jag haft 4 värkar på 10 minuter och jag hade fått en flytning med blod i så jag ringde förlossningen igen och då sa hon att vi skulle åka in!
Äntligen tänkte jag och väckte Conny, sen blev jag lite nervös och började skaka lite som när man fryser, Conny kramade om mig och sa att våran dotter ville komma ut nu!
Conny ringde efter en taxi och vi klädde på oss och tog våra väskor och åkte in till SÖS.
01:30- Vi kommer fram till förlossningen och blir väldigt väl omhändertagna och visades till förlossningsrum 3 där vi skulle ligga. Dom tar mitt blodtryck och temp och kopplar på CTG dosorna som mäter bebisens hjärtljud och värkarnas aktivitet. Dom gör en vaginal undersökning och kommer fram till att jag är öppen 5-6 cm och hinnblåsan med fostervatten buktar ut! Då tänkte jag bara JAA! Inte så konstigt att jag hade så ont, och barnmorskan och undersköterskan tyckte att jag var jätteduktig som stannat hemma så länge.
02:20- Alla kontroller är klara och dom frågar vad jag vill ha för smärtlindring och dom föreslog lite olika men jag valde att prova med endast lustgas och se hur mycket det hjälpte.
02:35-När vi kom in så var mitt blodtryck lite för högt så jag fick kissa i en mugg så dom kunde kolla efter protein i urinet som tyder på havandeskapsförgiftning, och provet visade 2+ vilket innebar att det var tecken på havandeskapsförgiftning så dom håller ett extra öga på mig och bebisens hjärtljud kontrollerades oftare.
03:12- Värkarna blir värre och värre och lustgasen är min bästa kompis och den funkade riktigt bra på mig. Dom frågar om jag vill prova en annan ställning och föreslår en pilatesboll. Sätter mig på den och gungar lite upp och ner och åt sidorna under värkarna samtidigt som jag andas in lustgasen.
04:01- Jag tycker att trycker neråt ökar och det gör ondare så dom höjer lustgasen ett snäpp och dom undersöker mig igen och jag är då öppen 6-7cm och hinnblåsan buktar fortfarande ut. 04:35-Vi kommer överens om att ta hål på hinnorna så att vattnet går och påskyndar förlossningen lite.
04:36- Vattnet går och jag öppnar mig till 7-8cm efter det.
04:50- Kissar lite i en hink
05:04-Lägger mig på vänster sida i sängen och dom lägger en saccosäck mellan mina knän.
06:00- Nu trycker det på riktigt ordentligt och jag är öppen 10 cm och krystvärkarna har börjat, fostervattnet är nu mekoniumfärgat vilket betyder att bebisen har bajsat i vattnet och är lite stressat.
06:15- Krystvärkarna är lite korta och bebisen kommer inte så långt ut, krystar på bra med värkarna tog slut för snabbt så hon åkte tillbaka in hela tiden.
06:19- Dom kallar på en läkare och sätter in värkförstärkande dropp som hjälpte riktigt bra, jag fortsatte krysta och Conny höll i mitt ena ben och sköterskan det andra för att hjälpa mig.
06:36-ÄNTLIGEN! Ut kom världens finaste lilla Ellie, och jag kommer ihåg att jag tyckte hon såg så liten ut! Hon grymtar lite och skriker och dom torkar av henne och lägger upp henne på mitt bröst och Conny klipper navelsträngen. Dom torkar av henne lite till och suger ur näsan och hon har lite svårt med andningen och är lite blå om läpparna.
06:58-Krystar ut moderkakan som var hel och fin och magen sjönk ihop på en gång.
07:05-Dom undersöker mig och ser att jag har en liten vaginal bristning och bedövar mig och syr med 3 stygn. 07:10-Vi går iväg med Ellie till barnsalen där hon får andas i en CPAP maskin som trycker ner lite luft i lungorna och hjälper barnet att få igång andningen ordentligt. Hon fick också lite syrgas och hon kom igång ordentligt efter 10 minuter.
07:40- Vi har kommit tillbaka till förlossningsrummet och Ellie läggs vid mitt bröst och vi får in en bricka med mackor, te och lite äppelcider. Då var jag helt slut och jättehungrig och törstig.
Dom kommer in och ska väga och mäta Ellie, och hon vägde 3435g och var 50 cm lång!
Vi fikade klart och Ellie fick ligga i pappas famn medans jag gick och duschade.
Vi fick ligga kvar där i ca 1 timme och sen blev vi skickade upp till BB för återhämtning!

Jag själv tycker att förlossningen var jättebra, det är det absolut häftigaste och mäktigaste jag varit med om och personalen på SÖS var helt underbara.


Och nu har vi henne här, våran alldeles egna, perfekta, underbara dotter Ellie! <3



Mamma och pappa ÄLSKAR DIG! <3


Kommentarer
Angeliqa

Vilken härlig berättelse! Tack för att du delar med dig, och det låter ju som att ni hade en riktigt bra förlossning.



Smart att skriva ned berättelsen så tätt efter förlossningen. Jag skrev min för några dagar sedan på bloggen, men önskar att jag hunnit göra det tidigare när allt var färskare i minnet.



Grattis till er dotter!

2012-05-15 @ 16:06:22
URL: http://sopnedkast.blogspot.com
Annika

Hej. Har precis hittat din blogg :-) jag fick själv en dotter den 29 januari. Det roliga är att hon oxå vägde 3435 och var 50 cm :-) kram Annika

Svar: Hej! Åh roligt , välkommen välkommen :)Nej vad häftigt, ska kika in hos dig också, och kika runt :)
Kram
ANNA

2012-07-26 @ 09:26:26
URL: http://www.missanika.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Every great love starts with a great story♥

Livet med kärleken, Anna - Ellie´s mamma

RSS 2.0