Kanelbullar och Vaniljbullar

Imorse bakade jag 1 plåt med kanelbullar, och en plåt med vaniljbullar, så himla gott ;)
 
Här är receptet jag går efter
 
Deg:

150g äkta smör
5dl mjölk
50g jäst
0,5tsk salt
1dl strösocker
1tsk stött kardemumma
13dl vetemjöl(12dl i degen och resten till utbaket)
 
Fyllning:
 
Äkta smör
Socker
Vaniljsocker/kanel
 
Pensling:
 
1 ägg
Pärlsocker
 
1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37°.
Lägg jästen i en bunke och lös den i lite av degvätskan.
Tillsätt resten av vätskan samt salt, socker och kardemumma.
Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt vila under bakduk
ca 40 min.
2. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den igen. Dela den på hälften och kavla ut varje del till en fyrkant.
Bre smör som stått framme en stund så det är mjukt på hela degen, snåla inte ;)
Strö socker över hela så det täcker, och sist kanel/vaniljsocker.
Rulla ihop till rullar från långsidan.
3. Skär varje längd i ca 12 bullar och ställ dem i bullformar på plåtar med bakplåtspapper. Täck med bakduk. Låt bullarna jäsa 30 min.
Sätt ugnen på 250°.
4. Vispa upp ägget och pensla bullarna. Strö över pärlsocker och grädda bullarna i mitten av ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk.
Vaniljbullar
Och kanelbullar!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Every great love starts with a great story♥

Livet med kärleken, Anna - Ellie´s mamma

RSS 2.0