Bygårdens köttgryta på mitt vis

Utgår från recptet på Arla, men ändrar lite och lägger till! :)
 
750 g rostbiff
2 msk smör
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
2 lagerblad
2 hackade vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
2 gula lökar
+2 stora morötter
1 purjolök
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
1 tsk kinesisk soja
Timjan
1 msk kalvfond
 
GÖR SÅHÄR:

Skär köttet i bitar, ca 2x2 cm. Bryn dem i smör i en stor gryta. Salta och peppra. Tillsätt vatten så det täcker köttet, lagerblad, vitlök och buljongtärning. Koka under lock i ca 2 timmar (tillsätt mera vatten om det sjunker ner under tiden) Skala och skär lök och morot i bitar och lägg i grytan. Koka ytterligare ca 15 min tills rotfrukterna känns mjuka. Skiva purjolöken och lägg ner i grytan. Rör ner vetemjöl utrört i lite vatten, grädde, soja och krydda med timjan och kalvfond. Låt koka 5 min. Servera med kokt potatis och ev. en sallad!

 

 

 




Kommentarer
Fröken M

Gott !! jag har så himla svårt att finna inspiration till matlagning just nu...

2012-09-24 @ 09:11:33
URL: http://frokenmela.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Every great love starts with a great story♥

Livet med kärleken, Anna - Ellie´s mamma

RSS 2.0