Gravid vecka 14 (13+0)

Idag går jag och bulan in i vecka 14, tiden bara rusar iväg och min lilla skatt bara växer och växer!

Mamma

Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma, kallad Linea nigra, synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.

Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången. Uppdatera din familj hela tiden om hur du känner dig så de kan stötta och hjälpa dig

-Jag börjar faktiskt må bättre, illamåendet kommer nästan bara på morgonen och det går ju över om man kräks lite(ursäkta ordvalet) och om man äter lite frukost. Jag känner inte av så mycket humörsvängningar utom när jag tittar på lyckliga/sorgliga filmer, då sprutar tårarna! :P

Barnet

Nu är bebisen ungefär 8 centimeter lång och väger cirka 40 gram. Nu växer kroppen fortare än huvudet. Denna vecka kommer den papperstunna huden att täckas med den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och vanligtvis försvinner innan bebisen föds. Ögonbryn börjar växa och huvudet kan vara täckt med dunigt hår, men det är svårt att förutse hur ditt barns hår kommer att se ut efter förlossningen.

Impulser från hjärnar gör att fostret tränar sina ansiktsuttryck. Från och med den här tiden kan fostret gripa, kisa, rynka på ögonbrynen och grimasera. Det kanske till och med kan suga på tummen. Njurarna utsöndrar urin, som fostret kissar ut i fostervattnet. Detta fortsätter under hela graviditeten.

 

PUSS & KRAM


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Every great love starts with a great story♥

Livet med kärleken, Anna - Ellie´s mamma

RSS 2.0